19 maj 2010

Mormorsrutefilt

Obloggat (14-26 färdigställt i maj och hör alltså på riktigt till utmaningen, det mesta utklippt under våren dock):
1. Gsm- fodral
2. Storebrors fordonströja, blå
3. Mössor till baobab
4. Misslyckad pyjamas
5. Filt med mormorsrutor
6. Virkad nalle
7. Apbody + extra
8. Limefärgade tåg
9. V:s mössa
10. Lillasysters haklapp
11. Virkad mössa
12.
Singoalla
13. Virkad groda

14. Gula tåg
15. Storebrors vårmössor
16. V:s födelsedagspresent
17. Bebispresent
18. A:s vårmössor + sköldis
19. Elefantmössa
20. Lillasysters hjälmmössa
21. Storebrors huvtröja med traktorer
22. Pimpad jacka
23. Storebrors kalsonger

24. Lillasysters linne + shorts
25. Storebrors linne
26. Storebrors t-shirt i apor och lejon
27. Lillasysters molnklänning + leggings + duk
28. Storebrors hatt

Utklippt (och delvis ihopsytt):
1. 17 hjälmmössor
2. 5 par kalsonger
3. Dregglis
5. Storebrors turkosa shorts


Påbörjade virkprojekt:
1. Sköldpadda
2. Disktrasa
3. 2 figurer till pappas mätsticka (bara en påbörjad)
4. Kärleksbacill



Jag fick några nystan bambugarn av min mamma. Vi hade visst köpt dem för ganska många år sedan med någon tanke, men den tanken blev aldrig av så nu tyckte hon att jag kunde ta hand om dem. Jag funderade länge vad jag skulle hitta på, för färgerna är kanske inte sådana som jag föredrar ... Efter en del velande kom jag fram till att det får bli mormorsrutor. Vitt som yttersta färg för att det fanns mest av den färgen. Tanken var att ingen ruta skulle vara den andra lik, men den tanken fick ge vika för det huvudsakliga syftet: Att virka upp allt garn.

Material: Novita Olivia (70 % bambu, 30 % polyester), virknål 4
Tråkigt: Att mormor inte var ingengör, annars hade hon säkert kommit på ett sätt att slippa fästa trådar och sy ihop ...
Roligt: Att jag nästan blev av med allt garn. Lite grönt har jag kvar, men det blir det en sköldpadda av (redan påbörjad)

2 kommentarer:

Hello sa...

Här kommer ingenjören!
Virka in änden i mitten när du arbetar dig utåt. Virka in ändarna ytterst när du virkar ihop rutorna med smygmaskor. Virka in alla ändarna i kanterna på filten när du virkar kanten runtomkring - simsalabim - en enda tråd kvar att fästa!

Fin blev den!

fante sa...

Det första visste jag, men vågade inte riktigt göra så då den knappast kommer att användas särskilt finkänsligt ... Håller det?!?

Det andra visste jag inte - tack för det :-) Det tredje visste jag inte heller, men det stupar på att jag inte har någon kant alls ... Men nästa gång ;-)

Och tack :-)