28 september 2008

Fler byxor till M


M har som sagt haft brist på byxor, men nu börjar det se bättre ut i garderoben. Jag har nämligen sytt fyra par byxor till, alla i LiEmEl:s underbara mönster i storlek 86:-)

Bruna byxor kan man inte ha för mycket av. Men för att variera mig lite så blev det ett par i stretchfrotté den här gången (i stället för velour).




Jag sydde också ett par till djungeltyget, men de här är fodrade. Jag funderade länge och väl hur jag skulle sy dem och bestämde mig för att sy dem efter Marines tut. Jag hade tänkt sy dem på mitt sätt, så hade sytt ytterbyxorna klara med mudd och allt och innerbyxorna lika så (utan mudd men med vändöppning). Det blev en extra söm för min del men lättare att inte behöva hålla reda på mudden också. Midjesömmen gick bra men sedan blev det stopp. Jag kunde inte för något i världen förstå hennes beskrivning på hur hon hade gjort ;-) Så det blev att göra på mitt sätt i stället :-D Jag insåg ju senare att vi syr på samma sätt, det är bara vägen dit som ser lite olika ut. Jag måste säga att jag föredrar mitt sätt - det är mindre att hålla reda på så ;-) Jag är verkligen stolt över att jag kom ihåg vändöppningen. Jag är så ivrig på att sy så jag brukar glömma den och för sprätta i stället ...



Det blev också ett par byxor i Hilcos underbara petrolfärgade velour. Bilden gör verkligen inte färgen rättvisa. Den är mycket finare på riktigt och inte alls så där blå.


Sist ut ett par tajts som ser fulare ut på bild än vad de gör på. Vem har sagt att inte pojkar kan ha tajts? Förvisso är de här tänkta att ha under overallen, framför allt då gummistövlarna ska på, men varför skulle inte pojkar kunna ha tajts? Här använde jag mig av Meedoms mönster i form 0, storlek 80. Jag gjorde dem lite längre och la till en "mudd". Resårkanalen sydde jag på det sätt som Gekko tipsade om. Det gick egentligen inte så mycket snabbare, men det blev finare och så behövde jag inte byta maskin ;-) Tyget kommer från jnydesign.

Material: Brun stretchfrotté från Myllymuksut, Djungeltyg från Hemtex + brun trikå (foder) från jnydesign, Hilcovelour från Dreamnappy.

7 kommentarer:

Vindling sa...

Djungeltyget ycker jag är så snyggt. :)

fante sa...

Det tycker jag med. Vad bra att jag fattade att köpa :-)

Strömming sa...

Vilken snygg byxskörd till M. Superfina hela högen!

fante sa...

Tack :-) Han var verkligen i behov av byxor ;-)

lilla hjärtat sa...

Jättefina byxor, har också köpt det underbara djungel påslakanet. Tänkt att bli ett par fodrade byxor och dagisväska men har inte kommit så långt än tyvärr. Jag tycker också att killar kan ha tajts måste ju kunna liknas som långkalsong, eller??? Under overall som du säger och till lek och bus när de kommer in.

skrotis sa...

Jättefina byxor! Tack för din fina kommentar på bloggen, kul att känna sig välkommen. Jag har följt din blogg ett tag nu, också en källa till inspiration. Jag måste fråga också (nyfiken som jag är..) var i Finland du bor (du behöver inte berätta om du inte vill)? Mina föräldrar kommer från Karis (Karja) och min sambos föräldrar kommer från Isojoki, så vi är ganska ofta i Finland.

fante sa...

lilla hjärtat: Tack :-) Precis :-)

Skrotis: Tack :-) Jag har släppt rätt mycket på min anonymitet så kan väl berätta att jag kommer från Närpes (ligger ju rätt nära Storå, Isojoki) men har bott i Åbo ganska många år nu.