4 augusti 2008

Hur jag syr en ficka med dragkedja mitt i tyget

Får se vad det här ska bli till. Det var krångligt nog att skriva rubriken ;-) Jag borde kanske inte vara lärare då jag inte är så bra på det här med att förklara :-D

Jag tänker i alla fall försöka förklara hur jag syr en dragkedja mitt i ett tyg.


Först markerar jag var jag vill ha dragkedjan. Och klipper upp (längs den vita linjen). Observera att det område som kommer att bli synligt är det område som är markerat med rött på följande bild. Nedre sömmen blir dock rak om man syr den rak ;-)




Nu krånglade datorn, men kanske ni kan se i alla fall. Här har jag nålat fast dragkedjans ena sida. Överst är själva väskan (med mellanlägg), avigsidan uppåt, sedan kommer dragkedjan med rätsidan uppåt och sist (längst under) ligger fickpåsen, rätsidan uppåt.


När du har sytt fast båda sidorna på dragkedjan är det dags att nåla fast alla tyger rätt från den synliga sidan. Och så är det bara att sy en söm runt allt. Klart :-) Att det sedan gäller att öva, öva och åter öva för att få det snyggt är en annan sak ;-)

Inga kommentarer: