20 juli 2008

Eget tröjmönster





Ååååh, vad jobbigt det kan bli ibland :-( Det här är som sagt mitt egenknåpade tröjmönster.

Den första tröjan, den randiga, blev lite väl snäv i halsen (även om den går enkelt över huvudet) och det ser inte så fint ut. Dessutom blev "fållmudden" för liten, men det var lätt att korrigera, för ärmarna blev bra :-)

Till tröja två (den halvfärdiga uggletröjan) gjorde jag halsen aningen större. Vad händer? Jo, tyget töjer massor. Jag har jämfört tröjan mot mönstret, och det skiljer flera centimeter :-( Någon som vet hur man får ugglorna att bete sig? Jag tröttnade på den här efter att ha sprättat bort halsmudden och sytt dit den igen med samma dåliga resultat och tänkte att jag låter den vara tills vidare.

Den tredje tröjan (den med kaniner) blev riktigt bra. Halsen är liiiiite för stor, men det är redan fixat på mönstret. Nu gäller det bara för M att växa lite så den blir lagom i storlek.

Den fjärde tröjan är samma uggletröja som jag försökt fixa till. Yrväder föreslog att jag skulle kunna försöka rädda tröjan med en huva. Problemet var bara att tyget töjde sig ännu mer :-( Och bara i halsen. Vad gör jag fel? :-(

Mönster: eget till allt
Material: Randig trikå från Para-Tex, ugglor från Jofotex, kaniner från jnydesign, brun mudd från Eurokangas, grön mudd från Linnan Pala, gul mudd från Va-Rit
Tråkigt: Att ugglorna töjer sig. Tips någon?!?
Roligt: Att mönstret blev bra till slut :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mina ugglor har också töjt sig lite, dock inte första gången jag sytt i dem utan när det blivit fel och jag fått sprätta. Kanske kan man tråkla lite först, för att stödja traskanten?

fante sa...

Tack för tipset. Jag tänkte lite på det själv också men ville se om någon annan hade något att komma med ;-) Nu har jag i alla fall sytt några till - utan problem :-o Och utan att jag gjorde något :-o