26 februari 2008

Tunika blev tröja



Jag hittade den här underbara tunika på Lindex i höstas. Tyvärr använder sonen inte tunikor, och han drar inte heller storlek 122. Så jag bestämde mig för att sy om den till en tröja. Jag klippte upp den i sömmarna och klippte ut de nya delarna. Jag försökte spara så mycket kantband som möjligt, så det är bara det på fållen på bakstycket och i halsöppningen som jag har sytt fast själv.

Fållen på bakstycket är lite bubblig, för jag testade att sy med björntråd i tvillingnålen och vanlig i undertråden, eftersom björntråden förgmässigt sätt passade bäst. Jag var inte helt nöjd, så i halsöppningen sydde jag med vanlig sytråd, och då blev det mycket bättre. Färgen är också helt okej.

Mönster: Ottobre 4/2006, storlek 80
Material: Tunika från Lindex
Tråkigt: De silverfärgade trycknapparna, att jag lyckades ha av en nål i overlocken
Roligt: Det underbara tyget, det fina resultatet ;-), att tyget inte förstördes av min nålmiss, att det är så lätt att få i trycknapparna bra med tången
Maskinval: Overlock till att sy ihop delarna, vanliga maskinen till kantbanden

7 kommentarer:

Vindling sa...

Ja, jag tycker det är lite synd att dom inte satsade på en lite mer unisexmodell med det underbara tyget på Lindex. Nu har jag ju tjejer, så för min del spelar det ju inte så stor roll. Lilltjejen har den tunikan, och det är ett sådant där plagg som knappt hinner torka efter tvätt innan det är på henne igen. :)

Gekko sa...

Dottern har också den tunikan och får hon välja tar hon alltid den! Min tanke är att sy om den till en mer unisexmodell när lillebror är i lagom storlek till den. Snyggt gjort!

fante sa...

Tack :-)

Den verkar vara jättepopulär den här tunikan, och jag är inte den enda som har gjort om den heller. Och det finns många som planerar att göra om den. Kul :-) Tyvärr är den lite för stor än, så den får ligga i lådan en tid till innan vi kan börja använda den på riktigt :-)

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Jättefin, vilken smart idé tyget är ju jättefint.
Känner igen min egen stil i dina verk,kaninisar av alla slag och muddbrallor som är såååå sköna. Kul! /Karolina

Anonym sa...

va duktig du är på att sy!
Hoppas att allt är bra med er!

kram kela81 från FL

Anonym sa...

Kul att se en till - jag har ju också sytt om en sådan till tröja. Men i mitt fall något mindre drastiskt då det var rätt storlek i ärmen redan, så jag kortade bara av den och sydde in sidorna. Underbart mönster på tyget!

fante sa...

karolina och kela: Tack :-)

maria: Ja, det hade ju varit smart att köpa en i rätt storlek, men jag ville ha så mycket tyg som möjligt så jag köpte den största ;-) Dessutom hade det dröjt alldeles för länge för sonen att växa sig till den minsta storleken ;-)