21 februari 2008

Tråkigt syarbete ...

Helgen gick åt till att fixa en massa tråkiga grejer. Bland annat spänna resåren i mannens pyjamasbyxor, dock inte de jag sydde ;-)

Sedan gjorde jag snävare muddar på ett par köpisbyxor och på ett par som jag sydde själv innan jag ens väntade. De som jag sydde själv fick också en lägre midja, för jag kan inte förstå varför byxor ska behöva gå ända upp till hakan ... Och jag kan inte förstå hur de tänkt när de gjort midjan så hög. Sonen använder tygblöjor ibland och de var ändå helt ofantligt stora ...

Sedan gjorde jag också lite mindre tråkiga saker. Jag fixade till halsöppningen i Mussepyjamasen och kaninpyjamasen. Jag hade lyckats töja ut tyget när jag sydde fast mudden ... Men nu vet jag hur man ska göra: Man ska sy en raksöm innan man syr fast mudden, så kan man inte töja tyget :-) Resultatet blev superbra :-) Och den fula dragkedjan på kaninpyjamasen blev mycket bättre :-)

2 kommentarer:

Botilda sa...

Oj, det här är jag intressesrad av! Jag bråkar fortfarande med kantband av muddväv och får inte till det riktigt bra. Men du syr alltså en raksöm i tyget innan du syr på kantbandet? Blir det tillräckligt elastiskt i halsöppningen då? Någon annanstans har jag läst att man ska göra precis tvärtom och sträcka både tyget och kantbandet medan man syr, men det har inte gett mej något lyckat resultat så jag är absolut beredd att prova din variant!

fante sa...

Jag sydde som sagt en raksöm i sömsmånen på både Musse- och kaninpyjamasen (och på kaninbodyn), och det funkade superbra. Men de ska ju å andra sidan inte dras över huvudet. Det ska förvisso bodyn, men den är ju omlott. Så jag måste erkänna att jag inte vet hur det funkar med plagg som ska dras över huvudet. Det är väl bara att testa ... Det kan ju inte gå värre än galet ;-)