10 februari 2008

Amningströja (test)



Nu är T:s testamningströja så gott som klar. Det är bara ärmmuddarna som saknas, och de syr jag på när T har provat tröjan så jag vet hur långa ärmar hon vill ha.

Trots att jag var väldigt skeptisk till det sladdriga tyget så verkar resulatet har blivit okej. Halsmudden är inte den bästa, så den ska jag försöka göra bättre nästa gång. I övrigt är jag egentligen supernöjd. Nu återstår det bara att se huruvida den passar ... Jag ritade nämligen av T:s Boobtröja, vilket inte var så lätt som det låter.

Så här gjorde jag: Jag overlockade och sydde fast resår (den lite bredare från Dreamnappy) i övre delen av det nedre framstycket (jag vek tyget en gång för att den vita overlocktråden inte ska synas så mycket och för att resåren inte ska skava mot huden). Sedan kantade jag det övre framstycket och sydde fast dem omlott med en hjälpstickning. Sedan sydde jag resten som en vanlig tröja: axlar, ärmar, ärmstickningar, ärm- och sidosömmar, muddar, muddstickningar.

Mönster: "Eget", avritat Boob, storlek L
Material: Sladdrig trikåbit från Eurokangas, mudd från Eurokangas
Tråkigt: Inget :-)
Roligt: Allt :-)
Läskigt: Passar den? Men tyget, som också räckte till en tröja till sonen plus att det blev en del över än, kostade bara 5 euro, så det gör inte så mycket om den inte passar.
Maskinval:
Overlock till att sy ihop delarna, vanliga maskinen till resten

Inga kommentarer: